Britové požadují nový bezpečnostní asistent. Pro bezpečnostní asistenty.
Pojišťovací skupina navrhuje, aby byly bezpečnostní asistenty osazeny vlastními hlídači, kteří upozorní na jejich nesprávnou funkčnost.
Britská pojišťovací skupina Tatcham navrhuje zavedení standardizovaného varovného systému, který by měl řidiče upozornit na nesprávnou funkci systémů ADAS - tedy pokročilých asistenčních systémů pro řidiče.
Tyto systémy, mezi které spadá například i autonomní nouzové brzdění, adaptivní tempomat, hlídání jízdy v pruzích nebo systémy schopné předcházet srážkám, se stávají součástí výbavy stále širšího počtu aut, což současně znamená, že na ně spoléhá i stále větší počet řidičů.
Problémem je však skutečnost, že v případě jejich poruchy na to nejsou řidiči nijak upozorněni. Richard Billyeald, vedoucí technický pracovník v Tetcham, proto navrhuje, aby automobilky zavedly standardizovaný signál, který by řidiče na poruchu kteréhokoliv z chytrých systémů automaticky upozornil.
Podle představ Billyealda by mělo jít o novou standardizovanou kontrolku, která by se rozsvítila v případě sníženého výkonu či funkčnosti kterékoliv součásti systémů ADAS. "Pokud by měl kterýkoliv typ ADAS systému omezený výkon nebo funkčnost, rozsvítila by se kontrolka - stejně, jako kdybyste měli problém s airbagem nebo systémem ABS," uvedl Billyeald pro AutoCar.
S něčím podobným už se mohla řada z nás setkat například při námraze čelního skla, přes níž nevidí kamery některých asistenčních systémů. Skupina Tetcham však upozorňuje na různé senzory a radary ukryté především v nárazníku, u kterých může dojít k poškození velice snadno a bez zjevných stop.
Pete Eden z britské National Body Repair Association uvedl pro AutoCar příklad, kdy do vás někdo nacouvá například na parkovišti před obchodem. V případě drobné kolize, kdy se nárazník vypruží zpátky (ostatně k tomu jsou i navrženy), nemusí být na první pohled nic vidět. Jenže radar či lidar může zůstat po nárazu nepatrně vychýlen.
Z původní vzdálenosti desítek metrů, na kterou je schopen mapovat provoz před autem, se tak vlivem ohnutí jeho držáku o pár stupňů může stát pouze pár metrů před autem. A řidič o tom nemusí mít nejmenší ponětí.
Problém však mohou představovat i neodborné opravy a lakování neschváleným typem/silnou vrstvou laku. Některé typy senzorů totiž mohou využívat nárazník ke zvětšení plochy pro vysílání a přijímání odražených signálů. Pokud je však na nárazníku silná vlna karosářského kitu, signál se tím deformuje.
Problém pak mohou představovat i různé typy laků, především pak metalické, přes jejichž vrstvu se nemusí signály správně vracet do senzoru. Na nic z toho přitom nejsou řidiči v současnosti upozorněni.
Systémy ADAS tak prý v současnosti představuj určitou šedou zónu pro pojišťovny, jak upozorňuje britské Tatcham. Kromě zavedení kontrolky pro varování při jejich omezené funkčnosti tak navíc požaduje i zavedení standardizovaných oprav vozů s těmito systémy.