Řidiči parkují se zakrytou značkou a prochází jim to.

Pouze jednatřicet případů, kdy řidič zakryl či upravil registrační značku, řešil loni pražský magistrát. Drtivé většině motoristů tak zřejmě prochází parkování v zóně placeného stání bez zaplacení. Například v Praze 2 viděl reportér portálu iDNES.cz na krátkém úseku hned tři zaparkované vozy se zakrytou značkou.
Přelepovat značky začali řidiči hned poté, co v Praze spustili zóny placeného stání. A stále je to baví. Ovšem pokud si myslíte, že se snaží být čím dál víc nenápadnější, jste na omylu.
Například v pražských Nuslích nedávno zaparkoval řidič, který pověsil z kufru velký kus hadru, aby značku zakryl. Vepředu, kde by se hadr těžko uchytil, postavil před poznávací značku kus dřeva. "Špiónské" auto, které monitoruje, kdo má, či nemá parkování zaplacené, tak nemá šanci celou značku přečíst.
"V počátku zón placeného stání jsme evidovali i desítky případů týdně. Oproti tomu nyní se to pohybuje řádově v jednotkách za týden. A to v celém systému, který se zvětšil, takže těch případů opravdu není mnoho," tvrdí mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.
Při průjezdu ulicemi Prahy to ale tak rozhodně nevypadá. Jen v Praze 2 na úseku dlouhém 400 metrů potkal reportér čtyři přelepené značky. Jen 20 metrů od sebe stála v Praze 3 auta, kdy jedno mělo značku zakrytou letáčkem na rozvoz pizzy a další bílou izolepou. Nedaleko náměstí Jiřího z Poděbrad měla auta stojící naproti sobě značky překryté listím.
Zda řidičům takové chování projde záleží totiž i na tom, zda si jich řidič kontrolního vozu všimne a přestupek nahlásí městské policii.
"On samozřejmě musí v první řadě respektovat plynulost a bezpečnost silničního provozu. Poté, až když je vhodná příležitost, tak oznamuje vše městské policii, která tyto případy zaeviduje a předává je dál do správního řízení," dodává Lišková.
A právě ve správním řízení se případů, kdy značka byla zakrytá, nečitelná či upravena, řeší minimum. "Za rok 2019 to bylo 31 případů," uvedl mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman s tím, že statistika navíc nerozlišuje, zda auto bylo zaparkované v zóně placeného stání, nebo jelo po silnici.
V roce 2018 řešil magistrát ve správní řízení padesát případů, rok předtím jich bylo šestatřicet.
Za zakrytí registrační značky hrozí pokuta pět až deset tisíc korun. Kolik ale hříšní řidiči opravdu dostávají, je tajné. "Pokuty mohou dosahovat nejvyšších zákonných sazeb. Konkrétní výši udělených pokut zveřejňovat nebudeme," sdělil Hofman.
Mezi další triky, jak se vyhnout placenému parkování, patří přelepování značky kusem novin, žvýkačkou či třeba alobalem. Kromě toho, že si toho všimne řidič kontrolního vozu, mohou městské policii tyto případy hlásit i sami občané, případně si jich třeba všimnou i přímo strážníci. V řešení přestupku už ale mají pravomoci omezené.
Strážníci řeší jen parkování, přelepování nemohou
"V případě, že strážníci zjistí částečně přelepenou či překrytou registrační značku, platnost toho parkování si ověří tím, že obejdou vozidlo a zkontrolují značku na druhé straně. Pokud vozidlo stojí v zóně neoprávněně, řeší to potom standardním způsobem, to znamená mohou nařídit odtah, dát takzvanou botičku či přestupek oznámit správnímu orgánu v případě, že se řidič vozidla nedostaví, aby přestupek projednal na místě," uvedla mluvčí pražských strážníků Irena Seifertová.
Hlídky tedy řeší jen to, zda má řidič zaplaceno za parkování, či ne. Samotný fakt, že někdo zakrývá značku, už ne.
"Strážník totiž na místě nikdy nemůže věrohodně posoudit, zda se skutečně jedná o porušení zákona, či nikoliv. Proto by toto jednání zadokumentoval a postoupil správnímu orgánu," dodala Seifertová.
A úředníci takových případů řeší opravdu minimum oproti tomu, kolik zakrytých značek lze v ulicích hlavního města denně vidět.