V Rakousku je sjíždění z dálnic kvůli kolonám pokutováno, v Česku naopak Policií podporováno.

27.08.2020

Prázdniny se sice blíží ke svému konci, ale rakouský zákaz sjíždět z dálnic neplatí jen přes letní sezónu, ale také v zimě. Rakouské úřady se pomocí něj snaží ochránit obyvatele obcí kolem dálnic, pro které byl nápor aut turistů, jedoucích na hory, noční můrou. Stovky jich často opouštěly dálnice, buď z důvodu, že se chtějí vyhnout placení mýta nebo kvůli kolonám. S tím je teď na některých místech konec.

Ušetřených pár korun

Podle rakouských úřadů už nebylo možné dále tolerovat stovky a tisíce řidičů, kteří sjíždí z placených úseků dálnic a objíždí je okolními obcemi. Rakousko má totiž kromě povinných dálničních známek navíc několik úseků, na kterých je povinné ještě platit mýtné poplatky. Typicky jde třeba o Brennerský průsmyk na dálnici A13, jehož průjezd je zpoplatněn 10 eury, tedy 260 Kč. Mýtných úseků je na dálnicích nicméně jen několik a jejich průjezd nikdy nevyjde na nějakou vyšší částku. My sami jsme před pár dny platili cestou na jih dvakrát. Jednou 5 eur, tedy asi 130 Kč a jednou 8 eur, tedy asi 180 Kč.

Zákazy sjíždění pro tranzitní dopravu včetně osobních aut se v Rakousku nejčastěji objevují na dálnicích A10 a A13 vedoucích právě na jih, tedy do dovolenkových destinací v Itálii či Chorvatsku a Slovinsku. Ve chvíli, kdy je takový zákaz v platnosti, je o tom řidič informován pomocí světelných tabulí a zákazovou značkou u samotného sjezdu.

Kromě toho je ale nutné se připravit na další zákaz, tentokrát v rámci Tyrolska. Jde konkrétně o turisty výrazně využívané silnice L288 a L69 na jihozápadě západě země. Okolo obcí Musau, Pflach, Reutte a Pinswang platí zákaz transitní dopravy a to až do 13. září a to během víkendů vždy od sedmé hodiny ranní do sedmé večerní.

Přísné policejní kontroly

V praxi funguje kontrola zákazu sjezdu velmi jednoduše. Policie jen stojí v obcích, ve kterých je zákaz transitní dopravy a čeká na auta s cizí registrační značkou. Ovšem ani v případě, kdy při neoprávněném sjezdu z dálnice na hlídku nenarazíte, neměli byste být v klidu. 

V některých místech začaly úřady používat kamerové systémy. V každém případě hrozí řidiči pokuta až 60 eur, tedy asi 1500 Kč. Pokud na místě navíc bude policejní hlídka, k pokutě přidá ještě důraznou výzvu k tomu, aby se řidič otočil a vrátil na dálnici. Projet mohou tedy jen místní nebo turisté ubytovaní v daných lokalitách.

Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK k tomu řekl: " Jen od konce června bylo letos přesměrováno zpět na dálnici asi 3000 vozidel. Za celé období platnosti tohoto nařízení, které bylo užíváno už i v minulosti, se dotklo celkem asi 20 000 motoristů."

My ještě dodáme varování. Zákaz sjezdu se v Rakousku neobjevuje jen v létě, když jezdí turisté za sluníčkem na jih. V provozu jsou pravidelně také přes podzim a zimu, kdy naopak jezdí lyžovat do Alp.

V Čechách vzhůru nohama

O kolonách kvůli dopravním nehodám by mohli čeští řidiči, především pak ti, kteří využívají neustále rekonstruovanou dálnici D1, vyprávět. Stovky aut často čekají i několik hodin, než se auta rozjedou a není se co divit, že kdo může a stihne to, snaží se z dálnice sjet a kolonu objet.

Vzhledem k letním rekonstrukcím silnic i v okolních obcích často dochází ke kolabování dopravy a mnoha nebezpečným situacím. V tomto případě jsme na tom úplně stejně jako v Rakousku, ale na rozdíl od jejich policie, ta česká rozhodně nikoho za objíždění kolony trestat nebude.

František Jemelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy nám k tomu řekl: "V případě Česka dochází ke komplikacím pouze v rámci dopravních nehod. Dlužno dodat, že v případě uzavření dálnice je Policií České republiky svedena doprava na objízdné trasy, a to z důvodu, aby řidiči zbytečně na dálnici nezůstávali. V tomto případě tak je náš přístup zcela odlišný od přístupu kolegů z Rakouské republiky."

Dále dodal: "V našich právních předpisech máme navíc zakotvenu tranzitní dopravu jen vozidel či jízdních souprav s hmotností nad 12 t, a to pouze na silnicích II. a III. třídy. Vymezit tranzitní nákladní dopravu lze také na místních komunikacích, ale vždy je nutné, aby Policie České republiky vozidlo odstavila a prokázala, že se jedná o tranzit."