Zrušila investiční životní pojištění a přišla o téměř 45 tisíc korun.

29.07.2020

Pojišťovna slouží primárně pro pojištění, spořit v ní si dvakrát rozmyslete. Spočítat správně všechny poplatky u investičního životního pojištění je těžké, navíc jsou ve srovnání s ostatními spořicími produkty překvapivě vysoké.

Paní Černá si uzavřela investiční životní pojištění s měsíční částkou dva tisíce korun. Nechala se zlákat zprostředkovatelem pojišťovny na údajně výhodné spoření. Po pěti letech potřebovala hotovost a rozhodla se peníze od pojišťovny vybrat.

Přestože počítala s určitou sankcí za dřívější ukončení smlouvy, vyplacená částka ji hodně nepříjemně překvapila. Dostala totiž sotva třetinu vložených peněz. A přitom podle výpisů z pojišťovny mělo být na účtu mnohem víc.

Jak je to možné? Důvodem byly vysoké a netransparentní poplatky, o kterých ji nikdo neinformoval.

Pozor na poplatek za sjednání

U většiny investičních životních pojištění najdete nějaký počáteční (vstupní) poplatek za sjednání smlouvy. Ale zatímco třeba u stavebního spoření je tento poplatek vyjádřen procentem z cílové částky a každý si ho dokáže spočítat, u životního pojištění je to mnohem složitější.

Například pojišťovna, u které spořila paní Černá, měla v sazebníku toto: "Počáteční poplatek činí 12 procent z počátečních jednotek, které jsou nakupovány první 2 roky pojištění a strhávány po dobu 30 let. Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou podílové jednotky činí 5 procent."

Když převedeme sazebníkovou řeč do čísel, vyjde nám poplatek za sjednání smlouvy u pojištění na dva tisíce měsíčně s pojistnou dobou 30 let na téměř 45 tisíc korun.

Pojišťovna klientce přitom tvrdila, že na jejím podílovém účtu jsou stále peníze ve formě takzvaných počátečních jednotek a pojišťovna je zhodnocuje. A strhávání poplatků bude jen postupné určitým procentem.

Ve skutečnosti peníze na účtu nebyly. Z peněz, které klient zaplatí v prvních dvou letech, si pojišťovna hned strhne příslušný poplatek, především provizi za prodej pojištění, ale klientovi to nepřizná. Proto paní Černá z výpisů nic nepoznala. A tyto peníze by na účtu nebyly ani v případě, že by paní Černá smlouvu nezrušila a normálně pokračovala v pojištění dál.

V některých zemích (dokonce i v Indii) bylo vyjadřování poplatků prostřednictvím počátečních jednotek zakázáno, protože jsou pro zákazníky pojišťoven (a nejen pro ně) příliš složité na pochopení. U nás to však bohužel možné je a pojišťovny často stanovují poplatky natolik netransparentně, že se v nich lze jen stěží orientovat a spočítat jejich skutečnou výši.

"V případě paní Černé se s pojišťovnou nakonec podařilo dohodnout na náhradě vzniklé škody," říká Lukáš Kaplan z webu PoradnaPoškozeného.cz a upozorňuje, že by se klienti pojišťoven neměli bát ozvat, pokud se jim zdají prodejní sliby v rozporu s realitou. V řadě případů se dnes lze účinně bránit právní cestou. A po přijetí nového občanského zákoníku s účinností od příštího roku, který více chrání spotřebitele, to bude ještě jednodušší.

Co si ohlídat, než podepíšete smlouvu?

  • Pokud budete chtít spořit v pojištění, chtějte po prodejci vždy vědět, kolik vás přesně tato služba ve skutečnosti bude stát. Pokud to odmítá sdělit, najděte si jiného.
  • Vždy chtějte vidět sazebník pojišťovny a srozumitelně vyčíslené poplatky. Pokud se vám zdá něco až "příliš" výhodné, nechte si to od zprostředkovatele písemně podepsat.
  • Máte-li investiční životní pojištění, zajímejte se o takzvané mimořádné pojistné, které je poplatkově mnohem přívětivější, než investování formou takzvaného běžného pojistného. To je poplatky zatíženo nejvíce.
  • Pokud již máte sjednané investiční životní pojištění s nápadně vysokým pojistným, můžete být finančně poškozeni. V takovém případě se obraťte na finančního arbitra nebo specializované právní společnosti se zkušenostmi v oblasti náhrady škody z pojistných smluv.